Sala samob贸jc贸w (2011)

Ju偶 zag艂osowa艂e艣!
ocena imdb 
6.6

FABU艁A

Film „Sala samob贸jc贸w” jest mozaik膮 przer贸偶nych postaci, osobowo艣ci i charakter贸w. Na tapet臋 zosta艂y wystawione losy Dominika (Jakub Giersza艂), z pozoru zwyczajnego nastolatka, kt贸rego wci膮偶 zaj臋ci rodzice karierowicze (Agata Kulesza i Krzysztof Pieczy艅ski) zapewniaj膮 jedynie dobra materialne. Ch艂opak m贸g艂by pozwoli膰 sobie na wiele, byleby zgadza艂o si臋 to z wizerunkiem jaki mu stworzyli. Traktuj膮 go jak gliniany wytw贸r, z kt贸rego chc膮 stworzy膰 swoje podobie艅stwo. Elitarna szko艂a znana z wysokiego poziomu, pusty dom i sprz膮taczka to jego codzienno艣膰. Ch艂opak nie ma do czynienia z jakimikolwiek ludzkimi odruchami, wsp贸艂czuciem, mi艂o艣ci膮 czy akceptacj膮. W ferworze b艂臋dnego prze艣wiadczenia o swojej wy偶szo艣ci nad innymi i braku kontaktu z bezmy艣lnymi i egoistycznymi rodzicami wpada w pu艂apk臋. Przez szorstko艣膰 z jak膮 jest traktowany w domu staje si臋 arogancki i nonszalancki. Nie radzi sobie w sytuacji konfliktowej i ucieka od 艣wiata rzeczywistego. Wobec niezrozumienia z jakim si臋 spotyka i jego czu艂膮 wra偶liwo艣ci膮 izoluje si臋 od zepsutego jego zdaniem 艣wiata. Zamyka si臋 w swoim ponurym pokoju odci臋ty od lodowatych rodzic贸w oraz elitarnego towarzystwa, a jedyn膮 drog膮 ucieczki staje si臋 Internet. W wirtualnym 艣wiecie czuje si臋 bezpiecznie. Przenosi si臋 do wygenerowanego komputerowo 艣rodowiska gdzie tworzy awatara na wz贸r swoich wyobra偶e艅. Wa偶n膮 rol膮 dla Dominika w nowej przestrzeni staje Sylwia (Roma G膮siorowska), w kt贸rej dzi臋ki regularnym spotkaniom w Sali Samob贸jc贸w zakochuje si臋. To ona wprowadza Dominika w wirtualny 艣wiat. Okazuje si臋 jednak wyrachowan膮 manipulantk膮 i przekonuje go do swoich regu艂 gry przez co Dominik przestaje odr贸偶nia膰 艣wiat prawdziwy od tego wymy艣lonego. G艂uchy na s艂owa w ostateczno艣ci zaniepokojonych rodzic贸w i zadu偶ony po uszy w nieznajomej robi艂 wszystko by by膰 jak najbli偶ej wyimaginowanego, nieistniej膮cego 艣wiata.

PRZEKAZ I ZNACZENIE

W przypadku „Sali Samob贸jc贸w” mamy do czynienia z bardzo aktualnymi i istotnymi problemami m艂odego pokolenia jakimi jest uzale偶nienie od Internetu i nieprawdziwe relacje ze spo艂eczno艣ci膮 wirtualn膮. Kolejn膮 kwesti膮 w filmie jest tak偶e homofobiczne podej艣cie r贸wie艣nik贸w g艂贸wnego bohatera do homoseksualizmu natomiast bez nadawania temu wielkiej wagi. Bez w膮tpienia jest to film wa偶ny i potrzebny, poniewa偶 porusza problemy m艂odych ludzi, kt贸rzy szczeg贸lnie w okresie dojrzewania maj膮 problemy z emocjami i pr贸buj膮 dozna膰 akceptacji i uznania zamykaj膮c si臋 na 艣wiat. To, co ukazuje si臋 na ekranie czyli wszystkie perypetie Dominika to cierpienie, wo艂anie o pomoc, mi艂o艣膰 i zrozumienie. Jan Komasa zdecydowa艂 si臋 na odwa偶ne ukazanie desperacji i dramatu 艣mierci samob贸jczej. Sama scena 艣mierci ukazana w „Sali Samob贸jc贸w” jest bardzo teatralna kiedy g艂贸wny bohater na pod艂odze klubu wije si臋 i umiera na oczach ludzi, kt贸rzy my艣l膮 偶e jest pijany. Mimo patosu tego krzyku rozpaczy widowisko to jest wyj膮tkowo emocjonalne, wr臋cz odczuwa si臋 b贸l kresu 偶ycia. Problematyk膮 jaka poruszona jest w filmie jest tak偶e brak zainteresowania swoim dzieckiem, jego rozterkami i oszukiwanie samego siebie, 偶e nie ma problemu. Opr贸cz tego film opowiada o uczuciach i ukazuje negatywne skutki destrukcyjnej si艂y Internetu i to dzi臋ki temu nowoczesnemu w膮tkowi trafia do m艂odych ludzi. Komasa przedstawia widzom obraz niesamowitej samotno艣ci i braku zrozumienia w dobie zachwianej komunikacji face to face.

CYFROWE ALTER EGO

Animacja komputerowa zastosowana w „Sali Samob贸jc贸w” bogato uzupe艂nia sam膮 fabu艂臋. Wizualna koncepcja wydaje si臋 by膰 inspirowana stylem mangi. Re偶yser zbudowa艂 scen臋 destrukcji bohatera na wz贸r gry wideo. Sceny zainscenizowane w wirtualnym 艣wiecie, dobry monta偶 i konwencje spo艂eczne w duchu animacji dodaj膮 dramaturgii i mroczno艣ci ca艂ej idei filmu. Ten nowy, by膰 mo偶e rozwojowy, trend nadania kinematografii wsp贸艂czesnej innowacyjno艣ci i nieszablonowych relacji istniej膮cych w 艣wiecie wirtualnym niesamowicie urozmaica kwintesencj臋 ca艂ego motywu filmu. Obrazy komputerowe urzekaj膮 kolorystyk膮, dynamiczno艣ci膮 i detaliczno艣ci膮, szczeg贸lnie w kwestii mimiki postaci. Barwna awatorowo艣膰 i inno艣膰 przedstawiona w „Sali Samob贸jc贸w” wprawia w nie lada os艂upienie. Wykorzystane animacje cyfrowe znakomicie przedstawiaj膮 przenikaj膮ce si臋 dwa 偶ycia 鈥 realne i wirtualne. Ziarniste kadry nadaj膮 paradokumentalnego charakteru, kt贸ry pomaga na wczucie si臋 w atmosfer臋 przedstawianej historii. Kunsztu ca艂o艣ci dodaje wykorzystana 艣cie偶ka d藕wi臋kowa. Muzyka niemal doskonale wtapia si臋 w przedstawiany obraz. Cyfrowa forma 偶ycia staje si臋 dla Dominika jedyn膮 drog膮 ucieczki od rzeczywisto艣ci, kt贸ra jest dla niego 藕r贸d艂em traumy. W pu艂apce nowoczesnych technologii audiowizualnych i zbawiennego, aczkolwiek za艂amanego, obrazu rzeczywisto艣ci g艂贸wny bohater realizuje swoj膮 potrzeb臋 uznania i akceptacji.

AKTORSTWO

Niestety im dalej w film tym gra aktorska Jakuba Giersza艂a wcielaj膮cego si臋 w rol臋 Dominika nie zachwyca. G艂贸wny bohater jest ma艂o autentyczny. Jego ataki w艣ciek艂o艣ci s膮 dla mnie skrajnie przerysowane. Ewidentnie m艂ody aktor pr贸bowa艂 wczu膰 si臋 w rol臋 i przekaza膰 ca艂膮 jej intencj臋 , lecz niestety zamiast tego stworzy艂 ma艂o realistyczn膮 posta膰. Jego gra momentami by艂a a偶 nadto ekspresyjna co m臋czy oko i jednocze艣nie stawia widza w niezr臋cznej sytuacji, przecie偶 nale偶a艂oby mu wsp贸艂czu膰, prawda? Nic bardziej mylnego. Widok ch艂opaka 偶ycz膮cego matce cierpienia obudzi艂 we mnie pogard臋 do tej postaci i nie przypominam sobie by jakakolwiek inna osobowo艣膰 wzbudzi艂a we mnie tak膮 irytacj臋. Wobec podejmowanych przez niego decyzji, naiwnego i egoistycznego podej艣cia do 偶ycia 偶ywi艂am jedynie negatywne uczucia. Jego problemy i stopie艅 niedojrza艂o艣ci co prawda by艂y trudn膮 do odegrania rol膮, a aktor m艂ody i debiutuj膮cy jednak nie liczy艂am na tak du偶膮 dawk臋 smutku i melancholii Dominika. Brakowa艂o mi cho膰 minimalnego emocjonalnego wype艂nienia bohatera co nada艂oby mu troch臋 o偶ywienia. Jednak偶e do nieudanej gry aktorskiej zdecydowanie nie nale偶膮 role genialnej w ozi臋b艂o艣膰 i oboj臋tno艣膰 Agaty Kuleszy, pow艣ci膮gliwego aczkolwiek przejmuj膮cego Andrzeja Pieczy艅skiego oraz zas艂uguj膮cej na szczeg贸lne uznanie Romy G膮siorowskiej. Wszyscy wy偶ej wymienieni aktorzy spisali si臋 na medal i w wybitnie przekonuj膮cy spos贸b wcielili si臋 w wyre偶yserowane postaci.

Podsumowanie

Film Jana Komasy „Sala samob贸jc贸w” wype艂niony jest postaciami do艣膰 niesympatycznymi i bezuczuciowymi. Wymaga to od widza pewnej formy akceptacji i odnalezienia si臋 w tym dziwnym nieautentycznym 艣wiecie. „Sal臋 samob贸jc贸w” zdecydowanie broni膮 wyj膮tkowe sekwencje 艣wiata wirtualnego. Cisza po zako艅czeniu filmu odzwierciedla emocje jakie targaj膮 widzem po seansie. Mo偶na si臋 艣mia膰 z przerysowanego aktorstwa g艂贸wnego bohatera, p艂aka膰 nad tragizmem jego postaci, wsp贸艂czu膰 rodzicom ale ja wola艂am milcze艅 i zastanowi膰 nad zgubnym d膮偶eniem do doskona艂o艣ci, aprobaty i pieni臋dzy. Film cechuje to, 偶e nawet w scenach powa偶nych, owianych smutkiem czy dramatycznych pozwala na g艂臋bsze rozmy艣lania nad w膮tkiem przedstawionym w produkcji. „Sala samob贸jc贸w” przedstawia fataln膮 kondycj臋 wsp贸艂czesnej m艂odzie偶y i braku umiej臋tno艣ci radzenia sobie z emocjami. Natomiast frapuj膮ca i efektywna realizacja nie spowoduje czerpanie przyjemno艣ci z autokarykaturnej i demonicznej postaci beznadziejnie granej przez Jakuba Giersza艂a. Mimo tego z czystym sumieniem oceniam filmowy obraz Jana Komasy zas艂u偶enie na 8/10.

Doch贸d: $ 0
Czas trwania: 1godz. 50min.
Data wydania: 2011-03-04
Re偶yseria: Jan Komasa
Scenariusz: Jan Komasa

Zwiastun

Komentarze

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy膰 spam. Dowiedz si臋 wi臋cej jak przetwarzane s膮 dane komentarzy.

Zobacz r贸wnie偶